به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

 

پارتيان از دودمان «پرنی» و از تبار «دهه» بودند. آنها در استپ‌های ميان دريای مازندران و درياچه‌ی آرال، به بيابان‌گردی می‌پرداختند.
نزديك به سال ٢٥٠ پيش از ميلاد، دو برادر به نام‌های «ارشک» و «تيرداد» به ياری پنج دودمان ديگر سرزمين‌های بخش بالای رودخانه‌ی تجن را از «سلوكيان» پس گرفتند، تا آغازی باشد برای بركناری بازماندگان اسكندر مقدونی از ايران. دو سال پس از آن، ارشک در جنگ كشته شد و برادرش تيرداد، فرماندهی خيزش برای مبارزه با سلوكيان را در دست گرفت. بسياری بنيادگذاری شاهنشاهی اشكاني را به دست ارشک دانسته و بسياری ديگر آن را به دست تيرداد می‌دانند. به هر روی آنها در سالهای بين ٢٥٠ تا ٢٤٠ پيش از ميلاد، يک شاهنشاهی كوچک در «پارثوه» كه يكی از ايالات خاوری امپراتوری هخامنشی بود، را بنيادگذاردند. ناگفته نماند كه پارثوه به چم(:معنی) «سوار جنگجو» است. تيرداد در ٣٧ سال شاهی خود، شهرهای بزرگی همچون، «هكاتومپلوس(صددروازه)»، «اكباتان»، و «تيسپون» را از سلوكيان پس گرفت. پس از آن، ديگر ايالت‌های ايرنی، يكی پس از ديگری، خود را از زيرسلطه‌ی سلوكيان بيرون آوردند. ايالت‌هایی مانند، اليماييد(خوزستان)، آذربايجان، ماد، بابل، كاراسن و سپاهان. مهرداد يكم(١٧١ – ١٣٨ پيش از ميلاد)، همه‌ی .... 



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

٤ شهريور‏ سالروز درگذشت مهدی اخوان ثالث 
برای اخوان
 
 
مرضيه فروغی :

آتش مهر به ميهن شعله زد بر دل و جان

عاقبت گشتم و ديدم اخوان نعره‌زنان

بر خروشيد و ز نو ساخت بنايی منظوم

نام ميهن چه لطيف است به طبع اخوان

من فدای غزل و چامه و نثرت اميد

كه نديدم قلمی بهر وطن از رندان

مهر ميهن به دلت آتش تندی می‌زد

پاسخ مهر تو توهين شد و كنج زندان

از برای تو نوشتن سخت دشوارتر است

زان كه خواهم بسرايم دو سه بيتی سوزان

من در اين وادی دشوار نهادم گامی

صرف مهری كه دلم داشت به شخص اخوان





تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:مهدی اخوان ثالث,اخوان ثالث,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

فیلم‌ دو دختر همجنس‌ باز ایرانی‌ هم اکران‌ شد!

jen.jpgفیلم غیر‌اخلاقی که ماجرای دو دختر همجنس‌باز ایرانی‌ست در آمریکا با استقال روبرو شده است.

البرزنیوز به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که این فیلم که ضد‌ارزش‌های اسلامی و خلاف قوانین اسلامی و فرهنگ جامعه ایرانی‌ست از روابط غیراخلاقی بین دو دختر نوجوان را روایت می‌کند که در پارتی‌هایی با مشروب، رقص و موسیقی‌های تند شرکت می‌کنند.

اکران این فیلم از روز آدینه (جمعه) در سینماهای نیویورک و لس‌آنجلس آغاز شده است.
سازنده این فیلم غیر‌اخلاقی از قرار معلوم نفعی از ساخت چنین فیلم‌هایی می‌برد! چون پیش از این هم فیلمی با نام "ش.." بر روی پرده‌های سینمای آمریکا برده است.




تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:البرز نیوز,نیویورک تایمز,,
ارسال توسط سورنا

http://groups.smskade.ir/img/asdfgvbhbjnhgf.gif

http://groups.smskade.ir/img/aya-midanid.jpg

آیا می دانید؟؟

http://groups.smskade.ir/img/asdfgvbhbjnhgf.gif



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:آیا میدانید,,
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:امیر چخماق,مینا زمانپور,,
ارسال توسط سورنا

 

امروز 8 شهریور ماه

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:فال روز 8 شهریور,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

نخستین کسی باش که می‌خندد.

وقتی دلیلی برای خندیدن نمی‌بینی .

زمانی است که بیشترین نیاز به خندیدن داری.

نخستین کسی باش که می‌بخشد.

افکار منفی گذشته را برای همیشه کنار بگذار.

نخستین کسی باش که کاری انجام می‌دهد.

هرچه زودتر اقدام کنی کارهای بیشتری می‌توانی انجام دهی .

نخستین کسی باش که با موقعیتهای تازه و متفاوت وفق می‌یابد.

وقتی تغییرات را می‌پذیری

کارهایت را با علاقه بیشتری انجام می‌دهی.

برای داشتن زندگی بهتر منتظر ننشین.

بلکه نخستین نفری باش که به جلو حرکت می‌کند

 و تنها کسی باش که سبب این حرکت می‌شود.

نخستین کسی باش که تشکر می‌کند .

برخورد حق شناسانه زندگیت را مملو از خوشبختی می‌کند





تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1390برچسب:مملو,علاقه,وفق,,
ارسال توسط سورنا

بنام خداوند زیباییها

 

ziba4.jpg

 

 

zibaa.jpg

 

zibaa3.jpg

 

zibaa2.jpg





تاريخ : دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:زیبایی,هفت سال,هفت ساله,,
ارسال توسط سورنا

 

رانا ، خودروی ملی، مشخصات فنی

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:رانا,خودرو رانا,خودروی رانا,ایران خودرو رانا,,
ارسال توسط سورنا

 

مشخصات فنی دنا سومین برند رسمی ایران خودرو



ادامه مطلب...

ارسال توسط سورنا

بنام خدا

نجات جان ابراهیم تاتلیس توسط پزشک ایرانی

 


"ابراهیم تاتلیسس" خواننده و هنرمند پر آوازه ترکیه با ترانه‌هایش مشهور خاص و عام در ترکیه، آسیای میانه و کشورهای خاورمیانه مثل آذربایجان، ایران، افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورهای عربی است، تاتلیسس با ترانه‌های ترکی‌اش مشهور شده ولی گهگاه به عربی و کردی نیز ترانه‌ای خوانده‌است.

ابراهیم تاتلیسس در روز 13 مارس 2011 میلادی، در محله شیشلی استانبول از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و ترور شد. تاتلیسس هنگامی که پس از ضبط برنامه تلویزیونی مشهور خود «ایبو شو» از کانال تلویزیونی «بیاض تی‌وی» خارج می‌شد هدف این حمله قرار گرفت. پلیس اعلام کرد که ضارب از یک خودروی مشکی رنگ اقدام به شلیک چند گلوله کرده و به سرعت متواری شد. بنا به اعلام پزشکان، گلوله از پشت وارد جمجمه ابراهیم تاتلیسس شده و از قسمت جلوی سر او خارج شد.

بدنبال پخش خبر ترور این هنرمند محبوب ترکیه مردم کشورشان به امید زنده ماندن او دست به دعا بلند کردند. پزشکان بواسطه صدمه مغزی شدید این هنرمند تصور می کردند که او حتی اگر جان سالم بدر ببرد باقی عمرش را فلج خواهد بود.

برای نجات جان محبوب ترین هنرمند ترکیه نیاز به برجسته ترین جراح مغز جهان نیز بود. و او کسی نبود جز پروفسور مجید سمیعی رئیس فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و رئیس انیستیتوی علوم عصبی و دانش نورولوژی (آی ان آی) در هانوفر آلمان که پیچیده ترین جراحیهای مغز جهان در آن صورت می گیرد. مرکزی که معماری آن نیز, که به پیشنهاد دکتر سمیعی بصورت مغز یک انسان طراحی شده, یک شاهکار معماری بی نظیر بشمار می رود.



این جراح مغز برجسته ایرانی که از آلمان به ترکیه برده شد و ریاست تیم عمل جراحی 12 ساعته بر روی جمجمه و مغز ابراهیم تاتلیست را بر عهده داشت را بعنوان نجات دهنده جان محبوب ترین هنرمند کشورشان معرفی می کنند. جراح برجسته ای که از جمله بنیانگذار رشته جراحی قاعده جمجمه در جهان و ابداع کننده روشهای تازه در زمینه جراحی میکروسکوپی مغز در جهان بوده است.

پروفسور مجید سمیعی متولد 1937 که روز 18 ژوئن گذشته تولد 74سالگی خود را جشن گرفت متولد شهر رشت مرکز استان گیلان ایران است. وی در زمینهٔ تورم مغز و ترمیم و بازسازی جراحی دستگاه عصبی محیطی مطالعات مهمی انجام داده‌است. وی بیشترین اعمال جراحی روی تومورهای موسوم به «نورینوم آکوستیک» انجام داده‌است و در این زمینه بیشترین گزارش‌ها متعلق به ایشان می‌باشد.

پروفسور سمیعی در دهه 1990 اقدام به تاسیس مرکز بین‌المللی علوم اعصاب ( آی ان آی)نمود. بنای این مرکز برگزفته از شکل مغز می‌باشد. این مرکز در شهر هانوفر آلمان واقع است و ریاست آن نیز بر عهده پروفسور سمیعی است.

پروفسور سمیعی شاگردان زیادی تربیت کرده‌است که در کشورهای مختلف جهان به فعالیت در زمینه جراحی مغز و اعصاب مشغول هستند و هر ساله کنفرانسی را به افتخار او در یکی از کشورها برگزار می‌کنند. وی در حال حاضر و با وجود دارا بودن 74 سال سن بسیار فعال بوده و عمل‌های جراحی سنگین در قاعده مغز را با مهارتی بی نظیر انجام می‌دهد و در اغلب کنگره‌های مهم جراحی مغز و اعصاب جهان بعنوان سخنران مدعو شرکت می‌کند.

پروفسور سمیعی به کشور خود ایران عشق می‌ورزد و تاکنون تلاش زیادی را برای ارتقای جراحی مغز و اعصاب در ایران صورت داده است.

برای تجلیل از مقام علمی و تجربیات ارزنده وی و همچنین گامهای بلندی که در پیشرفت جراحی مغز و اعصاب برداشته‌است، رییس جمهوری آلمان غربی در سال 1988 نشان خدمت درجه 1 دولت آلمان را به او اهدا کرد. در همین سال جایزهٔ علمی ایالت نیدرزاکسن آلمان، به پاس فعالیتهای پر ارزش وی در راه پیشرفت جراحی مغز و اعصاب به نامبرده اهدا شد.





تاريخ : دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:ابراهیم تاتلیسس,تاتلیسس,شیشلی,مجید سمیعی,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

 

جویدن آدامس، بخش جلوى شبكه كورتكس مغزى را فعال تر می كند و موجب پردازش بهتر اطلاعات مغز و بهبود حافظه عملى و افزایش توان یادگیرى كوتاه مدت و بلند مدت در فرد می شود.
محققان معتقدند كه نه تنها عضلات دهانى، بلكه فعالیت عضله زبان نیز هنگام جویدن آدامس افزایش می یابد و به دفع مواد سمى گروهى از عضلات بدن كمك می كند.
نتایج بعضى دیگر از تحقیقات، نشانگر تأثیر مثبت جویدن آدامس در كاهش موارد ریفلاكس بوده است. همچنین جویدن آدامس در حین پیاده روى، از بازگشت اسید معده به مرى جلوگیرى می كند و به نظر برخى از محققان، استفاده از آدامس موجب كاهش احتمال خون ریزى لثه و تشكیل پلاک های دندانى می شود.
جویدن آدامسى كه حاوى گزیلیتول و یا سوربیتول ( انواعى از قندها كه داراى بنیان های الكلى شیمیایى با جذب كند هستند و از آنها براى ساخت مرباى دیابتی ها استفاده می شود) باشد، نه تنها به رشد باكترى ها كمك نمی كند و باعث افزایش پوسیدگى دندانها نمى شود، بلكه به كاهش پوسیدگى نیز كمک می كند.
اثر جویدن آدامس های گزیلیتول و فلوراید، حتى از محلول های كلرهگزیدین و آمین فلوراید هم بهتر است، البته استفاده از مسواك و خمیردندان در جلوگیرى از پوسیدگى دندان تاثیر بهترى دارد.
حتى در مطالعاتى كه روى سالمندان انجام شد معلوم شد كه جویدن آدامس در سالمندان ساكن خانه های سالمندان، موجب بهبود سلامت دهان و دندان آنها می شود.
برخى محققان بر این باورند كه گزیلیتول در جلوگیرى از اوتیت میانى (گوش درد) در افرادى كه به دفعات آدامس های حاوى این ماده را جویده باشند، موثر است.





تاريخ : دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:کورتکس,آدامس,سقز,گزیلیتول,سوربیتول,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

FunFunky.Com

چرا دخترها همیشه مرد پولدار را ترجیح می دهند ؟!

 

باور عموم بر این است که دخترها مردها و پسرهای پولدار را دوست دارند. بعضی‌ها ادعا می‌کنند که این مسئله ژنتیکی است—یعنی بیولوژی دلیل این است که زن‌ها به مادیات بیشتر از چیزهای دیگر اهمیت بدهند.

 برخی از مردم تصور می‌کنند که این مسئله به محیط بستگی دارد—یعنی به اشتباه به زنان در سن کم آموزش داده می‌شود که برای مادیات ارزش زیادی قائل باشند و اینکه فقط پول می‌تواند آنها را خوشبخت و راضی کند.

نمی‌توان انکار کرد که یکسری از دخترها مجذوب پول هستند. زنانی هستند که به طرز غیرقابل‌باوری مادی هستند. مسئله جالب این است که این زنان آسیب‌های شدیدی هم به دلیل این رویکرد خود می‌بینند. خیلی از آنها به این دلیل جذب پول می‌شوند که با مردهایی رابطه داشته‌اند که با آنها رفتار درستی نداشته‌اند و خرید کردن تنها راه شاد کردن آنها بوده است.

اما تعداد این دخترها واقعاً خیلی زیاد نیست. پس چرا به نظر می‌رسد که همه دخترها فقط و فقط به پول فکر می‌کنند؟ پاسخ آن به این سادگی که تصور می‌کنید نیست.

چه چیزهایی را می‌توان با پول خرید؟

بااینکه دخترها به آن اندازه‌ای که مردم فکر می‌کنند مجذوب پول نیستند، اما این به آن معنی نیست که مجذوب مردان پولدار نیستند. چیزی که باید درک کنید این است که این دو یکی نیستند—ممکن است مجذوب مردی پولدار باشید اما دلیل آن ممکن است پول او نباشد.

دلیل آن این است که مردان پولدار رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که دختران عاشق آن هستند. وقتی مردی پول داشته باشد، معمولاً همه موارد زیر را هم دارد:

** اعتماد به ‌نفس: قبل از هر چیز، مردان پولدار اعتماد به ‌نفس بالایی دارند. شغل خوبی دارند، می‌دانند که می‌توانند هر چیزی که بخواهند را بخرند و هیچکدام از مشکلات و استرس‌های مالی که بقیه مردها دارند را ندارند. وقتی بدانید پول کافی برای خریدن هر چیزی که بخواهید را دارید، راحت‌تر اعتماد به ‌نفس پیدا می‌کنید.

** آرامش: یکی دیگر از ویژگی‌های مردهای پولدار این است که تقریباً در همه موقعیت‌ها خونسرد هستند و آرامش دارند. وقتی پول زیادی دارید، چرا نباید آرام باشید؟ خیلی از استر‌س‌هایی که مردهای عادی دارند فقط به دلیل مسائل مالی است.

** بی‌علاقگی: زن‌ها مردهایی را که با آنها بدرفتاری می‌کنند را دوست ندارند اما از مردهایی که به آنها نیازی ندارند، خوششان می‌آید. درخواست رابطه از طرف مردانی که فقط عاشق ظاهر و قیافه آنها هستند خسته‌کننده است و یکی از دلایل اصلی رد کردن آن‌ها می‌شود. اما مردی که پول دارد می‌داند که به نوعی بر مردان دیگر برتری دارد. به همین دلیل به اندازه مردان دیگر برای به دست آوردن دختری جوش نمی‌زند. این مسئله باعث مجذوب شدن بیشتر دختر به او می‌شود.

همانطور که می‌بینید، این پول نیست که دختران مجذوب آن هستند. طریقه رفتار و برخورد مردان پولدار است که آنها را جذب می‌کند. و دلیل اینکه آن مرد آنگونه رفتار می‌کند هم فقط و فقط پول اوست. اگر مردی بتواند همان رفتارها را داشته باشد اما پولش به آن اندازه نباشد، هر دختر مورد علاقه اش را می‌تواند مجذوب خود کند.

مردان پولدار زیادی را می‌بینید که نامزد یا همسر چندان جالبی ندارند. مردهای پولداری می‌‌توانند بهترین دخترها را از آنِ خود کنند که پولشان باعث بالا بردن اعتماد ‌به ‌نفسشان شده باشد.

به دست آوردن دختر مورد ‌علاقه

رمز جذاب بودن داشتن پول زیاد نیست. بااینکه بودن پول ضرری ندارد، اما الزام هم نیست. کاری که باید بکنید این است که  رفتارها و نگرش مردان پولدار را یاد بگیرید. اگر بتوانید دقیقاً همان رفتارها را انجام دهید، مطمئن باشید که می‌توانید دختر موردعلاقه‌تان را به دست آورید.

فقط یادتان باشد که این پول نیست که باعث می‌شود بتوانید دختری را به دست آورید. این اعتماد به ‌نفس، آرامش، اخلاق و زبان بدن شماست که شما را خواستنی می‌کند.





تاريخ : دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:دختر,دختران,دخترها,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

در تاریخ ادبیات ایران به خانم شاعری به نام"نهانی کرمانی" - خواهر افضل کرمانی ـ اشاره شده است که زن صاحب علم و خوشخو و زیبایی بود و خواستگاران بسیاری داشت. او شعری سروده و دستور داد آن را به دروازه های کرمان بیاویزند و گفت با کسی ازدواج می کند که مفهوم شعرش را دریابد یا بتواند جواب مناسبی برایش بیابد. آن شعر چنین بود:

از مرد برهنه روی زر می طلبم
از خانه عنکبوت، پر می طلبم
من از دهن مار شکر می طلبم
وز پشه ماده، شیر نر می طلبم!

متاسفانه هیچ یک از مردان خواستار او معنی این سروده اش را نفهمیدند و درنتیجه او تا پایان عمرش مجرد ماند!

سالها بعد از مرگ او، سعدالله خان، وزیر شاه جهان هندی، پی به منظور نهانی برد و در جوابش چنین سرود:
 علم است برهنه مرد و تحصیل، زر است
تن، خانه عنکبوت و دل، بال و پر است
زهر است جفای علم و معنی شکر است
هر پشه کز آن چشید او شیر نر است!

***
البته سعدالله خان، معنای عمیق و نهانی را از شعر خانم نهانی بیرون کشیده اما فکرش را بکنید اگر به جای آن خانم، یه خانم در قرن بیست و یکم، همین شعر  را می سرودچه انگ هایی بهمش می زدند!

"دخترهای قدیم به جز شوهر چیزی نمی خواستند، بگذریم از این که وقتی به او رسیدند همه چیز می خواستند. اما امان از دخترهای این دوره و زمانه... از همان اول حرف زر و خانه و این چیزها را وسط می کشند. بیا! دختره چشم سفید توی دو بیت شعر، هم زر خواسته هم خانه هم شیربها... حالا گیریم بعضی هایش را با ایهام و کنایه گفته باشد!

قدیمها از مرد که حرف می زدی، دختر خانه قایم می شد توی پستو. واویلا از این دختر که خودش فریاد شوهرخواهی سر داده و مرد می خواهد، آن هم برهنه! دختر مجردی که خواسته هایش زر و زیور و خانه باشد و تازه آنها را از یک مرد برهنه طلب کند، تکلیفش معلوم است. یکی نیست بپرسد مرد برهنه چرا باید برای تو خانه بخرد و زراندودت کند؟! آیا قرار است تو چه گلی به سر او بزنی؟!

حکماً آنجا هم که از دهن مار، شکر خواسته، منظورش بوسه فرانسوی بوده که هم به دک و دهان مربوط می شود و هم مثل شکر شیرین است!

بی تردید پشه ماده، استعاره از خودش است، چون مرد که ماده نمی شود. حالا این که از پشه ماده، شیر نر تولید شود خودش کلی جای سوال دارد. یعنی او پشه است اما می خواهد با شیرها بپرد بلکه بچه اش شیر شود؟ اینجاست که باید گفت ای پشه، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست! تو اگر دختر درست و درمانی بودی این طوری ترشیدگی ات را جار نمی زدی و آگهی ازدواج نمی دادی..."

بله، اگر ما شعر ایشان را سروده بودیم این حرف ها را می شنیدیم. حالا آیا خوب بود که ما واقعا دختر پول پرستی بودیم و مثلا می سرودیم:

از شوهر خود بنز دو در می خواهم
هر ماه به کشوری, سفر می خواهم
تا آخر عمر مشترک, من او را
در خدمت خود مثل فنر می خواهم!؟

بگذریم که قافیه های بدی در راستای سایر تهمت های روا داشته شده در بالا, به ذهنمان می رسد که می شود در پایین آورد ولی نمی گوییم.
اصلا شاید یک روزی خانمها خواسته های واقعی خودشون رو  به شکل شعر درآوردن و  به دروازه های تهران بزنند, حتی اگر این بار هم تاریخ تکرار شود و هیچ کس به آن جواب ندهد. آن وقت اقلش آن است که آیندگان، ترشیدگیشان را هم می گذارند به حساب این که کسی سر از شعر در نیاورده!!





تاريخ : دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:نهانی کرمانی,افضل,افضل کرمانی,,
ارسال توسط سورنا

 

شخصیت شناسی



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:شخص,شخصی,شخصیت,تست,,
ارسال توسط سورنا

 

امروز 6 شهریور ماه

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : یک شنبه 6 شهريور 1390برچسب:فال روز 6 شهریور,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

ماسوله

 

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

 

 

 

 

 

 

ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای با وسعت ۱۶ هکتار و ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریای آزاد ساخته شده‌است. ماسوله در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است.

این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است.

این شهرک هم اکنون رویارو با مسائلی مانند ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زمین‌لرزه، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی و تخریب و... می‌باشد.

زبان مردم ماسوله تالشی است.

ماسوله دارای محله‌های ریحانه بر، خانه بر، مسجدبر، کشه سر و اسد محله‌است.

قلل مهم ماسوله عبارت‌اند از: شاه‌معلم (شامولوم)، آسمانکوه، لاسه سر، تروشوم و کله قندی. که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان می‌باشد.

تاریخ

حدود هشتصد تا هزار سال پیش مردمانی از نقاط مختلف سرزمین گسترده ایران به دلائل نامعلومی به منطقه ماسوله کوچ کردند. برخی از مردمان محلی نیز از منطقه‌ای به نام کهنه ماسوله واقع در ۶ کیلومتری شمال غرب این شهر با این افراد همراه شدند. طی کاوش‌های انجام شده از محوطه باستانی کهنه ماسوله سفالینه هائی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری بدست آمده‌است که دقیق‌ترین مستندات قابل توجه تاریخی می‌باشند.

در ۱۰ کیلومتری بالاتر از ماسوله جدید، ماسوله قدیم با آثار و بازمانده‌های انسانی از قبیل سنگ کوره و... در منطقه‌ای گسترده پراکنده شده‌است که جزء آثار باستانی بشمار می‌آیند.

معماری ماسوله

ماسوله دارای معماری منحصر به فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌شوند. خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. ساختمان‌ها معمولاً از دو طبقه تجاوز نمی‌کنند.





تاريخ : پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:ماسوله,,
ارسال توسط سورنا

 

امروز 3 شهریور ماه

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:فال روز 3 شهریور,,
ارسال توسط سورنا

دانشگاه 700 ساله پارکینگ خودروهای اسقاطی!

دانشگاه 700 ساله پارکینگ خودروهای اسقاطی!

بی مهری به مجموعه ربع رشیدی تا آنجا پیش رفته که صاحبان خودروهای اسقاطی به خود اجازه داده اند، خودروی به دردنخور و مستعمل خود را در محوطه این اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی پارک کنند و صحنه هایی آزاردهنده برای دوستداران آثار تاریخی و میراث فرهنگی به وجود آورند.



ادامه مطلب...

تاريخ : پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:همدانی,ربع رشیدی,پارکینگ,خودروهای اسقاطی,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 

http://files.myopera.com/sseevveenn/albums/699082/zb.jpg



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 28 تير 1390برچسب:زن,استفاده ابزاری از زن,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 

در تاریخ ایران چهر‌ه ها و نام‌های زیادی در عرصه‌های دینی و سیاسی و فرهنگی و علمی وجود دارند که با وجود اینکه نامشان در تاریخ ثبت شده، اما به علت عدم ازدواج، نسلشان منقطع و هیچ فرزند و نشانه‌ای از آنها به یادگار باقی نمانده است.



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 28 تير 1390برچسب:ترز,صادق هدایت,رنس,مارینو,برج ایفل,پسیان,,
ارسال توسط سورنا

 

امروز 28 تیر ماه

http://marshal-modern.ir/Archive/2011/2/27/16fb83091e01.jpg

از کودک فال فروشی پرسیدم چه میکنی!؟ گفت به آنان که در دیروز خود مانده اند فردا را میفروشم..!!

 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : سه شنبه 28 تير 1390برچسب:فال روز 28 تیر,,
ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا

 



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 27 تير 1390برچسب:عجیب,قصه گو,,
ارسال توسط سورنا

بنام خدا

فرمانروای روسیه برای نادر شاه افشار پیام فرستاد در صورتی که پادشاه ایران بخواهد می تواند برای فتح هند کمک های بسیاری به ایران بنماید منوط بر این که به او کمک کند تا روسیه خاور اروپا را متصرف شود .

 
این در حالی بود که فرمانروای روسیه می دانست ارتش ایران نیرومندترین ارتش آن روز جهان است اما از آنجایی که برایش فتح اروپای خاوری یک آرزو بود این پیشنهاد را برای فرمانروای ایران فرستاد .
نادر برایش نامه ایی نوشت که پس از سلام چنین بود .

 
ما برای کشور گشایی به هند نخواهیم رفت . آنچه ما می خواهیم محاکمه ۸۰۰ خونخواریست که بیست سال به ایران ستم کرده اند ، برای این کار نیازی به کمک شما نیست . در ضمن ما ایرانیان نیاز به خانه و کاشانه مردم دیگر کشورها نداریم .

 
پاسخ نادرشاه افشار گویای این حقیقت است که او برای آرمان های بزرگش چشم کمک از جایی جز مردم ایران را نداشت و بگفته ارد بزرگ متفکر برجسته کشورمان : مردان پیشآهنگ ، راه را با داشته های میهنی خویش باز می کنند و نه کمک اجنبی .

 
خوی تجاوز گری روس ها در طول تاریخ همواره همانند دولتهای انگلیس و فرانسه دیده می شود که این سه مورد در تمام دودمانهای ایران باید مورد توجه قرار گیرد .

 
منبع : یاسمین آتشی
 




ارسال توسط سورنا
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی